Interview met Cybercassette

In mijn nieuwste interview heb ik deze keer een heel leuk gesprek met Martijn Moonen van Cybercassette. De laatste track ¨Chemicals¨ is een dikke electro-banger in synthwave stijl en verplichte kost voor de oren. Dus zet het nummer op, geniet en geniet daarna nogmaals van ons interview.

You can read the English version of this interview here.

Cybercassette

Martijn, kan je een korte introductie van jezelf geven?
Hey! Ik ben Martijn Moonen, oorspronkelijk uit Limburg maar woon al meer dan 10 jaartjes in Zwolle nu met mijn lieve vriendin en pup. Ik ben samen met mijn beste vriend die ik al sinds de kindercrèche ken, 'Cybercassette' begonnen (Shout out naar Nick Jansen!) in 2016. Toen we tieners waren begonnen we onze eigen muzieksmaak te ontwikkelen en raakten door de EDM scene geïnteresseerd in het produceren van nummers. Onder andere 'Daft Punk' en 'Deadmau5' waren daarin grote inspiratiebronnen. Nick had een cracked versie van FL studio een keer gefixt waarmee we flink zaten te stoeien, zonder echt te weten wat we echt aan het doen waren. Maar we hadden lol en er was een grote drang om te creëren en beter te worden. Nu bijna 10 jaar later produceren we nog steeds en proberen we nog steeds te blijven groeien, zowel in skills als in proberen mensen te bereiken met onze muziek. Toen we onze eerste album 'Electric Invasion' in 2018 hadden gereleased kwamen we in aanraking met de Nederlandse synthwave-scène dankzij 'Hot Heels', 'Robin Lights' en 'Heartbeat Hero'.

Gefeliciteerd met je laatste track ¨Chemicals¨. Kun je iets vertellen hoe deze track tot stand is gekomen?
Dankjewel! Het begon eigenlijk met het idee om een dikke 'electro-banger' in synthwave stijl te maken. Ik raakte geïnspireerd door de track 'Imperium' van Madeon, een van mijn favoriete electronic music artiesten. Het leek me tof om met een dikke baslijn te beginnen en zo de track uit te bouwen. Iets om flink even de beuk erin te gooien en de energie omhoog te brengen.
Sommige synthwave tracks hebben zo een ontzettend gave dikke baslijnen, zoals 'Power Glove's Feel it', daar wilde ik graag ook mee stoeien, maar tevens mijn eigen stijl aan geven.
Ik denk graag in thema's om een extra sfeer en aura te geven aan tracks, waarom het 'Chemicals' is geworden weet ik niet precies. Ik gebruik graag mijn fascinaties en interesses zoals natuur en wetenschap, of tracks van andere artiesten als 'springplank' om aan iets nieuws te beginnen of het verder vorm te geven.

Wat zijn je verdere plannen voor 2025 op muzikaal gebied?
Momenteel ben ik me erg aan het voorbereiden voor een verhuizing eind dit jaar. Maar tussendoor, als ik een beeeeeetje vrije tijd heb, ben ik nog steeds bezig met het produceren van nieuwe tracks. Een nieuwe twee track EP 'Echoes' zal later in juni nog uitkomen met wat rustigere nummers. Op de achtergrond werk ik aan een EP 'Safari', waarmee ik wat tropische en tribal thema's aan synthwave ben aan het toevoegen. En iets wat ik ook nog graag zou willen afmaken is een synthwave track met invloeden van klassieke muziek (ik hou ervan om te experimenteren). Ik zou eigenlijk ook nog zielsgraag meer willen collabben' met andere synthwave producers of zangers aan tracks. Ik zou het tof vinden om het genre synthwave-synthpop blijven te verbreden en te vernieuwen. 

Waarom heb je ervoor gekozen om synthwave muziek te gaan produceren?
Oké, oké. Ik zal goudeerlijk zijn, er zijn twee redenen. Toen we begonnen elektronische muziek te maken, probeerde we heel erg elektro-house te maken. Denk aan Boys Noize, Armin van Buuren en Deadmau5. Maar het was echt heel heel slecht en crappy hahaha. De geluiden en synths waren vaak schel en gek en we konden de progressie en de build-up's nooit echt mooi uit de verf laten komen. Toen we zaten te denken 'hoe nu verder?' kwam het idee; 'Waarom maken we niet jaren ´80'ish muziek? Synthwave is erg gaaf, en het mag ook een beetje crappy klinken!'. Het werkte bevrijdend in een zekere zin en motiveerde ook erg om te blijven produceren en te experimenteren. De andere reden, en dat is de belangrijkste, is dat we heel erg veel van retro en old school houden. Nick en ik waren vaak op rommelmarkten aan het struinen naar oude dingen zoals cassettebandjes, LP's vintage uitziende spullen. En we gingen vaak naar retrogame beurzen omdat we heel erg van oude spelcomputers hielden. Nick heeft tevens nog steeds de grootste verzameling, en speelt nog graag op de Vectrex en Atari onder andere.
We hielden heel erg van de jaren ´80, het had een bepaalde aura, energie en sfeer. Een nostalgie voor een tijd die we eigenlijk nooit echt meegemaakt hebben, maar deels mee opgegroeid zijn of nog net meegekregen hebben in de jaren ´90. Die interesse en liefde hebben er grotendeels voor gezorgd om synthwave te produceren.

Hoe promoot je als onafhankelijke producer je muziek en probeer je nieuwe luisteraars te bereiken?
Ik probeer vooral actief te zijn op social media en plekken als Discord (Nightride FM). De reden dat ik van Limburg naar Zwolle toe ben verhuisd was om aan de kunstacademie te studeren.
Naast muziek als hobby, maak ik ook graag art. Ik heb een baan als vormgever en probeer daardoor ook mijn eigen promotiemateriaal te maken en te verspreiden. Het is vooral delen met vrienden, mond op mond, en het langzaam opbouwen en uitbreiden. De synthwave-scène is klein, maar erg verbroedelijk en gezellig.

Voor de lezers die zelf elektronische muziek maken: kan je ons een kijkje geven in je studio?
Het is niet super bijzonder haha, maar een simpel bureau met een scherm, toetsenbord en muis. Ik gebruik FL studio en durf eerlijk gezegd niet over te stappen naar een andere DAW omdat ik FL studio nu zo gewend ben (en nog steeds nieuwe dingen in ontdek). Ik gebruik eigenlijk geen MIDI keyboard of iets anders externs. Ik kan geen echt instrument bespelen helaas en kan geen noten lezen, maar ik snap wel sommige muziektheorie concepten. Mijn platenspeler staat naast het bureau en het beeldscherm van mijn desktop rust op een cassettedeck die ik ooit voor mijn verjaardag kreeg. Ik maak ook veel tracks op mijn laptop die ik overal mee naartoe kan nemen. 

Welke synthwave artiesten inspireren je bij het maken van muziek?
Ik luister eigenlijk schrikbarend weinig synthwave. Ik heb zeker wel mijn favorieten, zoals Timecop1983, Carpenter Brut en klassieke oude jaren ´80 nummers.
Maar ik luister vooral naar electronic muziek artiesten die niet zozeer onder 'synthwave' vallen, maar wel synthwave/synthpop vibes hebben. Ik ben gek op Todd Terje, Falco Benz, Lindstrøm, Dabeul. Ze vallen wat meer onder synth muziek, met nu-disco en funk vibes. Net als Purple Disco Machine, maar nog steeds soort van ´80s klinkt. Naar mijn gevoel is 'synthwave' ontzettend breed eigenlijk, omdat het ook invloeden heeft van rock, disco en funk. Als het nostalgisch voelt en klinkt en het elektronische muziek is met een jaren ´80 jasje, dan beschouw ik het als synthwave en als een grote inspiratie. Ik denk dat mijn muziek daardoor ook een beetje anders klinkt dan de klassieke synthwave.

De synthwave-scène in Nederland is heel klein vergeleken met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. Welke initiatieven zijn er volgens jou nodig om deze muziek aan een breder publiek te introduceren?
Ik denk dat interviews zoals deze echt enorm helpen en ook iets is waar ik heel erg dankbaar ben om aan bij te mogen dragen. Wat volgens mij ook zou helpen (don't hate me on this), is als we het genre wat opener benaderen. Synthwave heeft natuurlijk z’n eigen stijl en esthetiek, maar het raakt ook aan dingen als nu-disco, funk en bredere elektronische muziek. Artiesten als Todd Terje maken bijvoorbeeld geen klassieke synthwave, maar ze ademen wel die ´80s vibe met hun muziek — en dat zou voor veel mensen ook een natuurlijke instap kunnen zijn. Als we die grenzen wat losser durven te laten, kunnen we misschien meer mensen bereiken zonder de essentie van het genre te verliezen. Ik denk dat samenwerking en kruisbestuiving met andere elektronische stijlen een belangrijke rol kunnen spelen in het laten groeien van de scene hier. Verder denk ik dat thematische feestjes het wat meer onder de aandacht zouden kunnen brengen. Lokale events, DJ-avonden, thematische Spotify-playlists of samenwerkingen tussen producers kunnen echt helpen om een communitygevoel te versterken. De Nederlandse synthwave-scène is klein, maar wel intiem gezellig. 

Wat vind jij het leukst aan de jaren ’80?
Ik heb de jaren '80 helaas zelf niet meegemaakt, maar ik vind het een ongelooflijk fascinerend decennium. Vooral de combinatie van strak design — in auto’s, kunst en mode — en de explosie aan technologische ontwikkeling spreekt me aan. Grote 'bulky' apparaten waar nog steeds men probeerde aan de vormgeving te denken. Het voelde als een tijd waarin alles in beweging kwam: digitale technologie, blockbuster films die iconisch waren en zijn gebleven en natuurlijk muziek die ineens vol synthesizers en experiment zat. Er werd echt gespeeld met nieuwe geluiden en dat gevoel van ontdekking en futurisme hoor je nog steeds terug in synthwave. Dat inspireert me enorm, en geeft een soort van nostalgie en sfeer. 

Tot slot, heb je nog wat laatste woorden aan de lezers van dit interview?
Allereest fantastisch dat ik mocht meewerken aan dit interview. En dankjewel als je dit leest! Ik ben ontzettend blij als mijn muzikale expressie anderen kan raken en blij kan maken.
De support is waanzinnig en waardeer ik ontzettend, het doet me veel en ben er immens dankbaar voor!

Je kunt Cybercassette volgen op:

Reacties

Meest gelezen de afgelopen 30 dagen

Recensie: Neon Apex - Beyond the Limit op Nintendo Switch

Recensie: Xelan Force op Nintendo Switch

In memoriam: George Smaragdis, alias Starcadian (1980-2025)

Interview met Neon Mirage