Crisis Force: krachtige explosies op 8-bit snelheid

Crisis Force is één van de laatste en technisch meest indrukwekkende shoot 'em ups voor de Famicom. Konami haalde in 1991 werkelijk alles uit de 8-bit hardware om een game te maken die de competitie ver achter zich laat, met soepele sprites, verticale scrolling en vette explosies.

Crisis Force: krachtige explosies op 8-bit snelheid

Verhaal & sfeer

Je speelt als de tweeling Asuka en Maya, die in mythische strijdschepen de wereld moeten redden van buitenaardse indringers. De game heeft een lichte anime-achtige insteek, compleet met een mythisch-verloren beschaving-sausje. Het is niet heel diepgaand, maar genoeg om de actie wat extra glans te geven.

Gameplay

Crisis Force is een klassieke vertical shooter met een twist: je schip kan transformeren in drie vormen, elk met andere wapens en snelheden. Dit biedt variatie en strategische keuzes. Je verzamelt power-ups, schiet gigantische vijanden neer en ontwijkt kogelregens in typische Konami-stijl.

De besturing is strak en met twee spelers tegelijkertijd wordt het een ware kogelregenchaos, maar dan van het leuke soort. De moeilijkheidsgraad is pittig maar eerlijk, met genoeg checkpoints om gefrustreerd afhaken te voorkomen.

Techniek & audio

Grafisch is dit één van de mooiste Famicom-games ooit. Parallax scrolling (een grafische techniek waarbij verschillende lagen van de achtergrond met verschillende snelheden bewegen om een gevoel van diepte te creëren), kleurrijke explosies, en indrukwekkende eindbazen, het lijkt bijna op een 16-bit game. De muziek is energiek en typisch Konami: catchy chiptunes die je tijdens het spelen blijven motiveren.

Crème de la crème

Crisis Force is een technisch meesterwerk op de Famicom en een must-play voor fans van retro shooters. Het is zonde dat het nooit buiten Japan is uitgebracht, want het hoort bij de top van het genre. Dankzij fanvertalingen en repro carts is het gelukkig nog steeds goed speelbaar voor verzamelaars en retrofans.

Reacties

Meest gelezen de afgelopen 30 dagen

Recensie: Rise to the Stars van HeartBeatHero

De invloed van Cave, Toaplan en Treasure op de Japanse gamegeschiedenis

De Nederlandse drum ´n bass scène in de jaren '90 en begin jaren '00: een levendige underground

De opmars van retro games in Nederland: nostalgie, verzameldrang en een bloeiende community

Waarom waren de soundtracks van WipEout 1, 2 en 3 zo goed en vernieuwend?