dinsdag 9 juli 2019

Recensie: M.A.C.E. Space Shooter op de Nintendo Switch

Enige tijd geleden heb ik M.A.C.E. Space Shooter op de Nintendo Switch gedownload. De game was flink afgeprijsd (hoeveel precies weet ik niet meer) en wekte mijn interesse. Ik heb nu bijna het einde van de game bereikt en vind het een mooi moment om mijn mening te gaan geven.

M.A.C.E. Space Shooter

Op 15 november 2018 verscheen M.A.C.E. Space Shooter in de eShop van de Nintendo Switch. De 2D top-down shooter werd ontwikkeld door EntwicklerX en kreeg niet echt veel bekendheid. Volgens mij is er ook niet eens een Nederlandstalige review over geschreven. Geen probleem, ik doe het graag.

Op het scherm met de instellingen kan je kiezen voor een retro filter en dit zal vooral liefhebbers van SHMUPS op de Super Nintendo aanspreken. Het is leuk, maar niet echt relevant voor het spelen zelf. De speler kan daarnaast nog zelf kiezen uit drie moeilijkheidsgraden.

Vervolgens kan je beginnen met spelen en wanneer je een level hebt beëindigd, kan je deze eventueel weer opnieuw spelen. De game zelf bestaat uit drie werelden met elk zes levels inclusief een eindbaas.

Langdradig


Al na het spelen van de eerste levels van de game merkte ik bij mezelf dat ik deze toch wel erg lang vond. De speelduur had zeker wel een paar minuten minder gekund per level. Per keer speelde ik dan ook maximaal drie levels en was ik er ook wel weer even klaar mee.

Tijdens het spelen wordt je flink beziggehouden met verschillende vijanden, asteroïden en (mini-)eindbazen. De vaste structuur van vijanden en asteroïden lijkt de gehele game hetzelfde te blijven. Echt hinderlijk vind ik dit niet aangezien de actie best wel hectisch is en je dan ook snakt naar rustigere gebieden om weer even op adem te komen.

M.A.C.E. Space Shooter op de Nintendo Switch

Wapenarsenaal uitbreiden


Gedurende de game zal je ruimteschip zich niet echt verder ontwikkelen. Wel kan je gebruik maken van nieuwe wapens die elk weer een eigen kracht hebben. Via de L en R button kun je tussentijds wisselen en zelf bepalen wat het meest functioneel is voor dat moment. Wel is er een duidelijk verschil te merken tussen de snelheden van de ¨bullets¨. Sommige zijn gewoon te traag waardoor je de hele tijd de A-knop ingedrukt houdt.

Naast de nieuwe wapens wordt je tijdens de game ook regelmatig getrakteerd op extra levens, bommen, schilden en vergezeld door kleinere ruimteschepen die zich link en rechts van je ruimteschip bevinden en dus voor extra vuurkracht zorgen.

De besturing van M.A.C.E. Space Shooter is dik in orde en beviel mij goed. Veelal heb ik met de Nintendo Switch Pro Controller gespeeld.

M.A.C.E. Space Shooter op de Nintendo Switch

Niet bijzonder, maar gewoon leuk


Visueel gezien ziet de game er goed uit, maar de muziek op de achtergrond had toch wel meer aandacht mogen krijgen. Het klinkt allemaal erg repetitief en de geluideffecten zijn ook niet bijzonder. Dat is jammer, wat over het algemeen vind ik M.A.C.E. Space Shooter een leuke game om zo nu en dan te spelen.

Ik weet dat deze game niet de geschiedenis in zal gaan als beste of meest vernieuwende game binnen het SHMUP-genre. Het doet gewoon wat het moet doen. Voor een leuk prijsje nieuwkomers op een laagdrempelige manier kennis laten maken met shooter games. De vergevorderden onder ons zullen deze game hoogstwaarschijnlijk aan zich laten voorbijgaan en kiezen voor betere alternatieven.

Eindoordeel


M.A.C.E. Space Shooter is een middelmatige shooter waarbij de levels net iets te lang zijn. Je speelsessies zullen hierdoor kort zijn. Visueel gezien ziet het er prima uit, maar de muziek had beter gekund. De besturing verloopt soepeltjes en daardoor wil je toch wel verder blijven spelen. Dit ondanks de game nooit tot grote hoogte zal stijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je bericht!