Hoe games sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen met ASS kunnen versterken
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hebben vaak moeite met sociale interactie, het herkennen van emoties en het reguleren van gevoelens. Traditionele methoden zoals therapie en sociale vaardigheidstraining zijn waardevol, maar sluiten niet altijd aan bij de belevingswereld van deze kinderen. Games kunnen hier op unieke wijze iets toevoegen. Met hun gestructureerde omgeving, voorspelbaarheid en interactieve elementen bieden ze een veilige en motiverende manier om sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen en ontwikkelen.
Als ouder zie ik dit elke dag terug bij mijn eigen zoon van acht jaar, die ASS heeft. Hij speelt met veel plezier op zijn tablet, vooral games met Thomas de Trein en haalt er niet alleen ontspanning uit, maar leert ook nieuwe dingen. Ik ben geen deskundige, alleen maar een simpele vader die het beste met zijn kind voor heeft en ik zie hoe games hem helpen op een manier die ik nooit had verwacht. Van het herkennen van emoties in personages tot het oefenen van probleemoplossend denken en met elkaar wedstrijdjes spelen: de positieve impact van games op zijn ontwikkeling is duidelijk zichtbaar.
Waarom games werken bij kinderen met ASS
- Structuur en voorspelbaarheid: Games hebben duidelijke regels, herhalende patronen en directe feedback, wat overzicht en rust geeft.
- Veilige oefenomgeving: Fouten maken in een game is minder bedreigend dan in het echte leven.
- Visuele ondersteuning: Emoties en sociale cues worden visueel ondersteund, wat helpt bij interpretatie.
- Intrinsieke motivatie: Games sluiten vaak aan bij de interesses van kinderen met ASS.
Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden die games stimuleren
- Emotieherkenning: Games als Zoo U en Emotion Explorer helpen bij het herkennen van gezichtsuitdrukkingen en sociale signalen.
- Samenwerking en communicatie: Multiplayergames zoals Minecraft of Animal Crossing bevorderen delen en samenwerken.
- Empathie en perspectief nemen: Verhalende games zoals Undertale stimuleren empathie.
- Frustratietolerantie: Games leren omgaan met tegenslagen en het reguleren van emoties.
Serious games en educatieve toepassingen
- Mindlight: Game die angst en spanning helpt reguleren via neurofeedback. Meer info
- Social Adventures: App met rollenspellen voor sociale situaties. Meer info
- Mission Rescue Kloeto: Nederlandse game die helpt met sociale herkenning en reageren. Meer info
Wat zeggen ouders en therapeuten?
Ouders en hulpverleners zien hoe games kinderen met ASS uit hun schulp laten kruipen. In een digitale wereld lukt samenwerking vaak wél. Mits goed gekozen en begeleid, kunnen games dus een waardevolle toevoeging zijn aan het hulpaanbod.
Belangrijke kanttekeningen
- Begeleiding is essentieel: Samen reflecteren op gedrag en keuzes in de game is belangrijk.
- Gamekeuze is belangrijk: Kies games die passen bij het kind en het leerdoel.
- Balans bewaken: Afwisseling blijft belangrijk, ook bij educatieve games.
Conclusie
Games kunnen op een positieve manier bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met ASS. Met de juiste aanpak zijn ze meer dan ontspanning: ze worden een krachtig hulpmiddel om te groeien, oefenen en leren.
Uiteindelijk geldt: in alle gevallen dient het belang en wat goed is voor een kind op de eerste plaats te komen. Elke vorm van ondersteuning, of het nu therapie, onderwijs of gamen is, moet aansluiten bij wat het kind nodig heeft om zich veilig, gezien en gewaardeerd te voelen.
Wil je meer weten over educatieve games of begeleiding bij gamen voor kinderen met ASS? Raadpleeg dan een specialist.
Gebruikte bronnen
- Durkin, K., & Conti-Ramsden, G. (2010). “Computer games and social competence in adolescents with specific language impairment.” Journal of Speech, Language, and Hearing Research.
- Granic, I., Lobel, A., & Engels, R. C. (2014). “The benefits of playing video games.” American Psychologist, 69(1), 66–78.
- Parsons, S., & Mitchell, P. (2002). “The potential of virtual reality in social skills training for people with autistic spectrum disorders.” Journal of Intellectual Disability Research.
- Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2008). “Adolescents’ identity experiments on the internet.” Communication Research.
- Mindlight – Play Nice Institute
- Zoo U – Centervention
- Mission Rescue Kloeto – Raccoon Serious Games
- Autisme Centraal
- Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie
- Games for Change
Reacties
Een reactie posten
Dank voor je bericht!