zondag 21 maart 2021

Recensie: Synth from the Heart van HeartBeatHero

Op 6 maart jongstleden bracht Daniel Barton aka HeartBeatHero twee albums uit op één dag: Synth from the Heart en Alive in the Dark. Daar waar Alive in the Dark zich meer richt op de darksynth stijl, is Synth from the Heart een album wat relaxter is om naar te luisteren en meer te valt categoriseren als een mix tussen dreamwave en synthpop.

Synth from the Heart van HeartBeatHero

Met het sprookjesachtige en magische begin van het nummer When I was just a kid start dit album al meteen goed. Dit is een prachtig nummer en één van HeartBeatHero´s beste nummers ooit gemaakt. De melodie doet je denken aan tijden van weleer, onschuldig en naïef. Als het aan mij ligt kan ¨onze¨ HeartBeatHero zo een album vullen met dit soort heerlijke wegdromers.

Gelukkig zetten het tweede nummer Dreaming of Dreamwave en derde nummer SynthWaves de lijn van het eerste monumentale nummer nog even voort en kunnen we heerlijk relaxen op deze twee melodieuze instrumentale nummers.

Het vierde nummer Take me to your Heart is een soort van buitenbeentje vergeleken met de eerste drie nummers. Het is een lekker funky synthpop nummer met zangwerk van HeartBeatHero. Van dit nummer staan er op Synth from the Heart ook nog twee remixes op gemaakt door Andy Shand en Hot Heels.

Is er nog meer zangwerk te bespeuren op dit album? Niet echt. Hoewel, op het achtste nummer Even Steven horen we HeartBeatHero nog even terug. Persoonlijk vind ik dit het minste nummer van het album en kan ik toch meer genieten van de (volledige) instrumentale nummers. Ook de samenwerkingen met producers als Relative Ability, Sequenza en CMPLX leveren stuk voor stuk prachtige nummers op.

Met The Ozone Nightmare heeft HeartBeatHero een fantastisch laatste nummer gemaakt wat een mix is tussen de subgenres trance en synthwave. Een goed nummer voor op de dansvloer en wat zo door Armin van Buuren is zijn draailijst kan worden meegenomen. Hmmm, nu ik er zo over nadenk. Zouden we HeartBeatHero kunnen overhalen om een nieuw synthwave album met trance- en retro house invloeden te kunnen produceren? Lijkt me helemaal te gek.

Na The Ozone Nightmare volgens nog drie toetjes: twee remixes van Take me to your Heart en Synthwave Christmas, jouw synthwave nummer voor dit jaar met Kerstmis.

Conclusie

Het album Synth from the Heart is een nieuw meesterwerk van de Amerikaanse Nederlander HeartBeatHero. De eerste drie nummers zijn een waar genot om naar te luisteren en de rest van het album is ook geweldig. HeartBeatHero daagt zichzelf goed uit en weet zich op keer op keer te vernieuwen. Of het nu dreamwave, darksynth of synthpop is, hij beheerst het allemaal. Maar als het volgende project een crossover album kan zijn met zowel synthwave- als trance invloeden, dat maakt hij mij een heel blij persoon. Van nummers als The Ozone Nightmare wil ik graag meer...

Geen opmerkingen: