Ik wens jullie een bijzonder, gelukkig, gezond, creatief, inspirerend en energiek 2024. Er staan voor dit jaar weer heel wat mooie Retro Game Beurzen op de planning en deze zijn zojuist in de agenda bijgewerkt.
Neem snel een kijkje en wie weet zien we elkaar een keer!
In de wereld van Japanse videogames zijn er enkele namen die bij fans van arcade-actie en bullet hell meteen een belletje doen rinkelen. Toaplan, Cave en Treasure vormen samen een soort heilige drie-eenheid binnen het genre van snelle, uitdagende en visueel indrukwekkende games. Elk van deze studio’s heeft een unieke bijdrage geleverd aan het landschap van de Japanse game-industrie, met een nalatenschap die nog steeds voelbaar is onder liefhebbers van old-school actie. Toaplan: De pionier van de shmup Toaplan werd opgericht in 1984 en zette al snel de standaard voor verticale shoot-’em-ups. Hun bekendste titels zijn onder andere: Tiger-Heli (1985) Twin Cobra (1987) Truxton (1988) Batsugun (1993) Wat Toaplan onderscheidde was hun gevoel voor balans tussen intensiteit en speelbaarheid. Hun games stonden bekend om strakke besturing, iconisch spritewerk en explosieve actie. Batsugun, hun laatste titel, wordt door velen beschouwd als de allereerste echte "bullet hell" game — een s...
De soundtracks van WipEout (1995), WipEout 2097 (1996, ook bekend als WipEout XL in Noord-Amerika) en WipEout 3 (1999) worden vaak geprezen om hun innovatieve en invloedrijke bijdrage aan zowel de game-industrie als de elektronische muziekcultuur. In dit artikel de vier belangrijkste redenen waarom deze soundtracks zo goed en vernieuwend waren. 1. Pioniers in het gebruik van elektronische muziek Tijdgeest van de jaren '90: De soundtracks van de WipEout-serie sloten perfect aan bij de opkomende rave- en technocultuur van de jaren '90. De games introduceerden elektronische genres zoals techno, drum ´n bass en big beat in een tijd dat deze stijlen mainstream begonnen te worden. Gelicentieerde tracks van bekende artiesten: In tegenstelling tot veel games uit die tijd, die vaak gebruikmaakten van generieke MIDI-muziek of in-house gecomponeerde tracks, bevatten WipEout en zijn vervolgen nummers van gerenommeerde artiesten zoals The Chemical Brothers, The Prodigy, Orbital en Underw...
De markt voor retro games in Nederland is bruisend en veelzijdig, gedreven door een groeiende groep verzamelaars, nostalgische gamers en liefhebbers van klassieke videogames en consoles. Deze markt omvat fysieke winkels, beurzen en webshops, elk met hun eigen kenmerken en bijdrage aan de retro gaming-cultuur. Hieronder volgt een overzicht. Fysieke winkels Fysieke winkels voor retro games zijn in Nederland verspreid over verschillende steden en bieden een tastbare ervaring voor verzamelaars en gamers. Enkele opvallende winkels zijn: Nedgame (Groningen, Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Dordrecht, Gouda, Leiden, Tilburg): Een bekende keten met vestigingen in steden zoals Apeldoorn, Gouda, Groningen en Nijmegen. Nedgame heeft een uitgebreid assortiment aan retro games, consoles en accessoires, naast nieuwe games. Ze bieden zowel tweedehands als importgames en staan bekend om snelle verzending en een breed aanbod. Gameshop Twente (Enschede): Deze winkel wordt gewaardeerd om zijn mooie sel...
Met Rise to the Stars (uitgebracht op 16 mei 2025) neemt de Nederlandse synthwave-artiest HeartBeatHero je mee op een neonverlichte reis door de jaren '80. Dit 10-nummerige album barst van de pulserende beats, dromerige synths en nostalgische vibes. De openingstrack Rise to the Stars grijpt je meteen met zijn krachtige synths en clubvibe. Perfect voor een cyberpunk-avond. God of Fire , geïnspireerd door een Rammstein-concert, verrast met een rauwe, industriële energie die het album een onverwachte dimensie geeft. When I Was Just a Kid (feat. Daniel Barton) is een vernieuwde versie van een eerdere track, nu met HeartBeatHero’s eigen vocals. De dromerige melodie en nostalgische tekst over kindertijd raken een gevoelige snaar. Een persoonlijk favoriet en absoluut hoogtepunt is Neon Nitro , een track die alles belichaamt wat synthwave zo verslavend maakt. Met een pompende baslijn, trance-achtige arpeggio’s en een aanstekelijke groove voelt het alsof je door een futur...
Drum ´n bass (DnB) is een subgenre binnen de elektronische muziek, dat in de jaren '90 zijn weg vond naar Nederland, gedragen door een kleine maar gepassioneerde groep liefhebbers. Terwijl house, techno en hardcore/gabber de Nederlandse dancemuziek domineerden, groeide DnB in de underground tot een levendige subcultuur. In dit artikel duiken we in de Nederlandse DnB-scène van de jaren '90 en begin jaren '00, met aandacht voor de organisaties, dj's, platenlabels en media die deze periode vormgaven. Van illegale raves tot pioniers als Noisia: dit is het verhaal van een subgenre dat zijn stempel drukte op de Nederlandse dancegeschiedenis. De opkomst van drum ´n bass in Nederland Drum ´n bass, met zijn razendsnelle breakbeats (165-185 bpm), diepe baslijnen en complexe ritmes, vond zijn oorsprong in de Britse junglescène van de vroege jaren '90. In Nederland werd het genre geïntroduceerd via de bloeiende ravecultuur, maar het bleef een niche in vergelijking met de popula...
Reacties
Een reactie posten
Dank voor je bericht!