Ik wens jullie een bijzonder, gelukkig, gezond, creatief, inspirerend en energiek 2024. Er staan voor dit jaar weer heel wat mooie Retro Game Beurzen op de planning en deze zijn zojuist in de agenda bijgewerkt.
Neem snel een kijkje en wie weet zien we elkaar een keer!
From passion project to multiplatform release: Schildmaid MX is a modern ode to the shmup genre. What began as a small lockdown project evolved into a stylish and technically refined shooter that’s now making its way to consoles worldwide on Wednesday, November 26 . In this interview, Lead Designer Michiel opens up about the game’s origins, the influence of classic titles, and how he and programmer Hans built a bridge between retro spirit and modern design principles. A conversation about perseverance, creativity, and a deep love for pure arcade action. Introduction & Background Michiel, can you briefly introduce yourself and tell us how Schildmaid MX came to be? Sure! I’m Michiel. I’ve been working as a writer/editor and online content specialist in and outside the gaming industry since the early 2000s. In 2013, I got the idea to start designing games myself and teamed up with my good friend Hans from Germany, who’s a programmer, to make it happen. Since then, we’ve worked...
Van passieproject tot multiplatform-release: Schildmaid MX is een moderne ode aan het shmup-genre. Wat begon als een klein lockdownproject groeide uit tot een stijlvolle en technisch verfijnde shooter die nu zijn weg vindt naar consoles wereldwijd op woensdag 26 november aanstaande. In dit interview vertelt Lead Designer Michiel openhartig over de ontstaansgeschiedenis van de game, de invloed van klassieke titels, en hoe hij samen met programmeur Hans een brug sloeg tussen retrogevoel en moderne game-ontwerpprincipes. Een gesprek over doorzettingsvermogen, creativiteit en liefde voor pure arcade-actie. Introductie & achtergrond Michiel, kun je kort vertellen wie je bent en hoe Schildmaid MX is ontstaan? Nou, ik ben dus Michiel. Ik werk sinds begin jaren 2000 als schrijver/redacteur en online contentspecialist in de game-industrie en daarbuiten. In 2013 kreeg ik het idee om zelf games te gaan ontwerpen en "partnerde" ik met mijn goede vriend Hans uit Duitsland,...
Als gamer ben je misschien gewend aan één gouden regel: hoe langer een console op de markt is, hoe goedkoper hij wordt. Bij de Xbox Series X loopt het anders. Vijf jaar na lancering is de console in veel markten juist duurder dan in 2020. Op basis van een uitgebreide analyse van PureXbox kijken we wat er is gebeurd, waarom de prijs zo is opgelopen en wat dat betekent voor gamers in Nederland. De start in 2020 De Xbox Series X verscheen op 10 november 2020. In de VS lag de adviesprijs rond 499 dollar , in het Verenigd Koninkrijk op 449 pond . Omgerekend kwam de Europese introductieprijs uit rond de € 499 . In de eerste periode na release waren er vooral leveringsproblemen. De vraag was hoger dan het aanbod, waardoor er nauwelijks ruimte was voor echte kortingen. Wie er op dag één bij wilde zijn, betaalde gewoon de volle mep. Van tijdelijke daling naar stevige stijging Pas een paar jaar later begonnen de eers...
R-Type is één van die namen die meteen herinneringen oproept aan de hoogtepunten van het shmup genre. Het is streng, precies en onverbiddelijk, maar ook eerlijk en ontzettend bevredigend wanneer alles op zijn plek valt. Met R-Type Delta: HD Boosted keert een klassieker terug in moderne vorm. Niet als radicale remake maar als een respectvolle remaster van een game die in 1998 al liet zien dat de serie veel meer kon dan alleen kogels ontwijken. Ik speelde de game op de Nintendo Switch Lite, wat een uniek perspectief geeft. De compacte handheld laat feilloos zien hoe een shmup presteert wanneer je alles van dichtbij ervaart. En deze remaster voelt daar verrassend sterk. Een strakke terugkeer naar 2163 Het verhaal speelt zich af in een periode waarin de parasitaire Bydo opnieuw toeslaat. De beroemde R-9 is buiten gebruik, dus je vertrekt met één van de prototypes die elk op hun eigen manier iets toevoegen aan je speelstijl. Dit maakt de game al vanaf...
E23 Records is zo’n label dat niet zomaar muziek uitbrengt, maar een gevoel, een filosofie en een culturele signatuur met zich meedraagt. Opgericht door Jordy Bruins en gedragen door een vaste kern creatieve partners, vormt E23 een broedplaats voor electro, EBM, wave en alles dat ademt wat zij zelf “a signal from the void” noemen. Met de aankomende Primer EP aan de horizon en support van distributiekanalen als Clone, Bordello A Parigi en Red Eye Records, is het tijd om dieper in te zoomen op de kunstenaars en ideeën achter dit opkomende Amersfoortse label. Ik sprak met Jordy over zijn muzikale reis, de achtergrond van E23 en de visie achter hun nieuwe release. Jordy, voor wie jou nog niet kent: kun je kort vertellen wie je bent, wat je doet binnen E23 Records, en hoe jouw muzikale reis begon? Mijn muzikale reis begon al als kind waar ik al veel muziek luisterde en altijd verder zocht naar meer, andere geluiden. Destijds, pakweg 1988 tot 1994, waren ‘house’ en verwante e...
Reacties
Een reactie posten
Dank voor je bericht!