The Terminator: meer nachtmerrie dan machine
Toen The Terminator in 1984 de bioscopen veroverde, betekende het een revolutie in sciencefiction. Toen de gelijknamige game in 1992 verscheen op het Nintendo Entertainment System, waren de verwachtingen hooggespannen. Helaas bleek de game, ontwikkeld door Radical Entertainment en uitgegeven door Mindscape, eerder een voorbeeld van hoe het niet moet.
Grafisch en audiovisueel
Voor een late N.E.S.-release oogt The Terminator teleurstellend. De omgevingen zijn kaal en repetitief en de animaties van hoofdpersonage Kyle Reese ogen houterig. De vijanden bewegen stijf en de visuele variatie ontbreekt bijna volledig. De soundtrack probeert nog enige sfeer op te roepen, maar klinkt uiteindelijk generiek en weinig memorabel, wat zonde is, gezien de iconische muziek uit de film.
Gameplay
De game is een combinatie van platformactie en schietsegmenten, maar kampt met grote frustraties. De besturing voelt traag en onnauwkeurig aan. Kyle springt met de souplesse van een koelkast en schieten is vaak een kwestie van geluk, mede door slecht geplaatste vijanden en onvoorspelbare hitboxes. De levels zijn kort maar lastig, vooral omdat vijanden vaak uit het niets verschijnen en projectielen lastig te ontwijken zijn.
Verhaal
Hoewel de game de hoofdlijnen van de film volgt, Kyle Reese reist terug in de tijd om Sarah Connor te beschermen tegen de Terminator, wordt het verhaal oppervlakkig verteld via karige tekstjes tussen de levels. De sfeer en spanning van de film zijn grotendeels afwezig.
Betere alternatieven
The Terminator op het N.E.S. is een gemiste kans. Ondanks de kracht van de filmlicentie en de mogelijkheden van het N.E.S. in 1992, voelt de game onaf, oneerlijk en inspiratieloos. Er zijn veel betere filmgames op het systeem en deze titel is enkel aan te raden voor hardcore verzamelaars of wie zichzelf graag pijnigt met frustrerende platformgames.
Reacties
Een reactie posten
Dank voor je bericht!